نخستین پرواز مشهد به کویته؛ گامی مؤثر در توسعه روابط ایران و پاکستان آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح به شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟
سرخط خبرها

گلایه والدین دانش آموزان ابتدایی محله سیدی مشهد از کیفیت تدریس و ارزشیابی | نگران کیفیت آموزشی

  • کد خبر: ۳۱۰۲۸۰
  • ۲۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
گلایه والدین دانش آموزان ابتدایی محله سیدی مشهد از کیفیت تدریس و ارزشیابی | نگران کیفیت آموزشی
گروهی از والدین دانش آموزان کلاس اول ابتدایی در یکی از مدارس محله سیدی، با ارسال پیامک‌هایی به تحریریه صفحه صدای مردم، نسبت به مشکلات آموزشی فرزندان خود ابراز نارضایتی کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گروهی از والدین دانش آموزان کلاس اول ابتدایی در یکی از مدارس محله سیدی، با ارسال پیامک‌هایی به تحریریه صفحه صدای مردم، نسبت به مشکلات آموزشی فرزندان خود ابراز نارضایتی کرده‌اند. این گلایه‌ها بیشتر درباره شیوه تدریس و ارزشیابی به ویژه در درس املا بوده است.

والدین می‌گویند با وجود قطعی‌های مکرر کلاس‌های حضوری در پاییز و دشواری‌های آموزش مجازی، معلمان همچنان از دانش آموزان انتظار عملکرد مشابه با کلاس‌های عادی دارند. این فشار آموزشی، سبب شده بسیاری از دانش آموزان بازخورد‌های منفی دریافت یا اصطلاحا به «تلاش مجدد» نیاز پیدا کنند.

یکی از مادران که فرزندش در این مدرسه تحصیل می‌کند، به خبرنگار ما می‌گوید: در این مدت سه ماهه، بچه‌ها به طور کامل با شرایط کلاس‌های حضوری سازگار نشده‌اند، اما معلم‌ها همچنان مثل گذشته از آن‌ها املا می‌گیرند. فرزند من با وجود تمرین‌های زیاد، چندین بار تلاش مجدد خورده است. این موضوع باعث اضطراب و افت انگیزه دانش آموزان شده است.

گلایه دیگری که بسیاری از والدین مطرح کرده‌اند، تعداد زیاد دانش  آموزان در کلاس‌های این مدرسه است. طبق گفته والدین، کلاس‌های اول ابتدایی این مدرسه بیش از ۴۰ دانش آموز دارند که کار آموزش را برای معلمان دشوار می‌کند.

استرس تکرار پایه

یکی از والدین می‌گوید: معلم وقتی باید به این همه دانش آموز توجه کند، چطور می‌تواند به یادگیری بچه‌ها رسیدگی کامل داشته باشد؟ معلم به والدینی که فرزندشان مشکلاتی در املا دارند، گفته است که اگر املای بچه‌ها تا پایان دیماه مناسب نشود بچه‌ها را به مشاوره می‌فرستیم و اگر ضرورت داشته باشد باید پایه اول را دوباره بگذرانند. این گفته‌های معلم در حالی است که از کلاس فرزند من فقط هفت نفر خوب و خیلی خوب گرفته‌اند؟ آیا همه ۳۰ دانش آموز کلاس نیاز به تکرار پایه دارند؟ این سبک کار کردن معلم‌ها اصلا قابل  قبول نیست.

والدین همچنین خواستار شفافیت بیشتر در روش‌های ارزیابی و بازخورد‌های دریافتی از معلمان هستند و معتقدند باید به شرایط فردی هر دانش آموز توجه بیشتری شود.

پاسخ آموزش وپرورش

در پاسخ به این شکایت ها، محمدرضا نژادحسین، رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان، درباره سیاست‌های آموزشی و ارزیابی دانش آموزان توضیحاتی ارائه می‌کند: به عنوان فرد حقوقی و پیگیری کننده موارد کیفیت بخشی در آموزش ابتدایی، باید عرض کنم که نمی‌توان یک معیار ثابت برای دانش آموزان تعیین کرد. به عنوان مثال نمی‌توان گفت که دانش آموز امروز باید پنج کلمه یاد بگیرد و معلم نیز همان پنج کلمه را از او امتحان بگیرد.

رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان در ادامه می‌افزاید: شرایط یادگیری هر دانش آموز متفاوت است و این تفاوت حتی در یک کلاس نیز به چشم می‌خورد. معلم باید متناسب با محتوای کتاب درسی و شرایط دانش آموزان تدریس کند. ممکن است کلمه‌ای که برای یک دانش آموز ساده است، برای دیگری چالشی باشد و نیاز به تمرین بیشتری داشته باشد.

تفاوت‌های فردی در یادگیری

او تأکید می‌کند: این تفاوت‌های فردی در یادگیری، یکی از عوامل مهم در ارزیابی دانش آموزان است. نژاد حسین ادامه می‌دهد: در نتیجه این شرایط، نمی‌توان گفت معلم در هر جلسه دقیقا باید چه تعداد کلمه آموزش دهد و همان‌ها را امتحان بگیرد. علاوه بر آن باید به این نکته توجه داشت که برنامه درسی بر اساس ساختار کتاب‌ها و دستورالعمل‌های سازمان پژوهش تدوین شده است. برای مثال، در کتاب فارسی پایه اول، تعداد مشخصی جلسه برای هر هفته و تقسیم بندی محتوا تعیین شده است. معلم‌ها بر این اساس، محتوای درس را تقسیم می‌کنند.

وی در ادامه می‌گوید: در دفتر مدیریت کلاسی یا همان دفتر نمره سابق، برنامه‌ای برای ارزشیابی توصیفی دانش آموزان وجود دارد. ما دیگر در مقطع ابتدایی نمره نمی‌دهیم و بازخورد‌ها به صورت توصیفی ارائه می‌شود. با این حال، اگر مواردی نیاز به اصلاح در فرآیند تدریس یا ارزیابی داشته باشد، حتماً پیگیری می‌کنیم. درباره این مدرسه خاص نیز موضوع را بررسی خواهم کرد و در صورت لزوم در گروه‌های آموزشی استان حضور خواهیم داشت.

تحریریه «صدای مردم» با پیگیری‌های بیشتر به بررسی دقیق شرایط این مدرسه خواهد پرداخت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->